پژوهش و فناوری
 
حسین رحیمی؛ فارغ التحصیل نخبه دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل: دانشگاه پیام نور دارای سه برتری خاص نسبت به سایر دانشگاه ها می باشد.
لطفا خودتان را کامل معرفی کنید.
حسین رحیمی متولد 1373 و فارغ التحصیل کارشناسی رشته زیست شناسی گرایش گیاهی دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل می‌باشم و در حال حاضر دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی ( دانشگاه علوم پزشکی زنجان) هستم.

 عوامل موفقیت شما در دانشگاه و تحصیلات چه می‌باشد؟
آنچه که منجر به موفقیت هر انسانی می‌شود در درجه اول داشتن هدفی کاملا روشن و واضح و سپس تلاش، پشتکار و داشتن انگیزه قوی می‌باشد. شناخت و انتخاب هدف و راه درست پایه و اساس موفقیت بوده و  مهم ترین مرحله در حرکت به سوی موفقیت است. کاملا واضح است که اهداف و موفقیت‌های کوچک در نهایت منجر به موفقیت بزرگ و پیشرفت اساسی در زندگی می‌شود و نباید در ابتدای راه با کوچکترین شکست‌ها از رسیدن به یک هدف بزرگ نا امید شد. بنابراین در اولین مرحله و ابتدای راه باید بدانیم چه می‌خواهیم، کجا باید برویم و از چه ابزارهایی برای رسیدن به هدف و مقصد باید استفاده کنیم. تا هدف برای ما مشخص نباشد قطعا انتخاب راه و رسیدن به آن برای ما مقدور نخواهد بود. توجه ویژه به علاقه و توانایی‌های شخصی قطعا راه رسیدن به هدف را آسان تر کرده و زحمات و سختی‌های مسیر را به لذت و شیرینی تبدیل می‌کند.
به نظر من انتخاب به موقع هدف به ویژه در دوران تحصیل اهمیت فوق العاده‌ای دارد چرا که تاخیر در انتخاب مقصد و تصمیم گیری یک ریسک بوده و حتی ممکن است در بعضی از افراد به خاطر مواجه شدن با برخی مشکلات مانع رسیدن به خواسته قلبی شان شود. نا امیدی و عدم رسیدن به یک پیشرفت اساسی که متحول کننده زندگی باشد ممکن است از نتایج عدم زمان شناسی و تاخیر در شناخت و انتخاب هدف باشد. به عنوان مثال، اگر دانشجوی کارشناسی هستید باید به دنبال شناخت هدف و مقصد بعدی خود از همان ابتدای راه باشید و به بعد از فارغ التحصیلی موکول نکنید، چرا که ممکن است مسیرها و ابزارها و صد البته انگیزه و حسی که در دوران تحصیل دارید را بعد از اتمام تحصیل نداشته باشید.

از موفقیت‌های تحصیلی خودتان در دوره کارشناسی بگویید.
بنده از همان زمان شروع دوره کارشناسی به فکر هدفی بزرگتر و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بودم و در نهایت در سال دوم کارشناسی تصمیم به ادامه تحصیل در وزارت بهداشت گرفتم. در طول هفت ترم دوره کارشناسی خود را تموم کردم و بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی، در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شرکت کردم و از رشته بیوتکنولوژی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی زنجان پذیرفته شدم.

در مورد مقالات و کتاب‌هایی که منتشر کردید بگویید.
بنده از همان ابتدای دوره کارشناسی علاقه ویژه‌ای به تحقیق و ترجمه و تالیف کتاب داشتم و در زمان کارشناسی نیز چند کتاب نگارش و به صورت مجازی منتشر کردم. با این حال از دوره کارشناسی ارشد جدی تر و با تلاش بیش تر وارد حوزه تحقیق و تالیف و ترجمه کتاب شدم.
اولین مقاله‌ام در زمینه نانوتکنولوژی و ویرایش ژنوم با عنوان "بهره گیری از نانوذرات در ویرایش ژنوم با سیستم CRISPR/Cas9" در مجله بسیار معتبر Nano Today با ایمپکت فکتور 16.9 که از مجلات معروف و سطح بالا در زمینه نانوتکنولوژی می‌باشد منتشر شده است. این مقاله با مشارکت پژوهشگران برجسته‌ای از 5 کشور شامل ایران، آمریکا، ژاپن، ترکیه و جمهوری آذربایجان چاپ شد. در ضمن این مقاله چهارمین مقاله ایران در مجله Nano Today می‌باشد.



دومین مقاله بنده در زمینه تشخیص COVID-19 با استفاده از سیستم CRISPR در مجله ACS Sensors مربوط به انجمن شیمی آمریکا با ایمپکت فکتور 7.33 منتشر گردید. این مقاله با همکاری پژوهشگرانی از ایران، آمریکا، پرتغال، لهستان، ترکیه و اکراین منتشر شده است. این مقاله مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و علاقه مندان قرار گرفته به طوری که جز 10 مقاله پربازدید و برتر مجله ACS Sensors در ماه آپریل سال جاری انتخاب شد. در ضمن شکل اول مقاله به عنوان تصویر زمینه مجله انتخاب و همچنین مباحث این مقاله در بخش خبری سایت یاهو و بخش خبری بنیاد جایزه مصطفی (نوبل جهان اسلام) مورد بررسی قرار گرفته است.


مقاله بعدی در زمینه تشخیص و درمان COVID-19 با استفاده از نانوتکنولوژی با مشارکت بنده و پژوهشگرانی از 15 دانشگاه از کشورهای ایران، آمریکا، روسیه، لهستان، اکراین، آذربایجان، ترکیه و اسلواکی در ژورنال قدرتمند نانومدیسین انگلیس منتشر گردید. در ضمن چندین مقاله نیز در حال اتمام و انتشار می باشد.
 بنده در تالیف دو کتاب بین المللی نیز مشارکت داشتم. اولین کتاب با عنوان "Modeling and Control of Drug Delivery Systems" (مدل سازی و کنترل سیستم‌های دارو رسانی) با مشارکت بنده و 75 پژوهشگر از 13 کشور جهان (ایران، انگلیس، کانادا، استرالیا، آرژانتین، هند، پرتغال، اتریش، اردن، آفریقای جنوبی، مالزی، پاکستان و عربستان سعودی) در انتشارات معتبر Elsevier منتشر گردید.
دومین کتاب نیز با عنوان "Systemic Delivery Technologies in Anti-Aging Medicine: Methods and  Applications" (تکنولوژی‌های تحویل سیستمیک در پزشکی ضد پیری: روش‌ها و کاربردها) با مشارکت بنده و 54 پژوهشگر از 15 کشور دنیا (ایران، آمریکا، استرالیا، آلمان، کانادا، چین، ژاپن، برزیل، ایتالیا، هند، آفریقای جنوبی، اکراین، لهستان، صربستان و عربستان) نگارش و در انتشارات معتبر Springer Nature که جزء انتشارات های تراز اول جهان به شمار می رود منتشر شده است.

در ضمن چندین کتاب فارسی نیز در زمینه زیست شناسی مولکولی، مهندسی ژنتیک و بیولوژی تولید مثل با همکاری اساتید پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه پیام نور، دانشگاه ارومیه و ... منتشر کردم. در ضمن همکاری هایی که با اساتید پیام نور داشتم شامل انتشار کتاب "بیولوژی مولکولی" با همکاری دکتر داود ملک زاده از مدرسان دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل تحت نظارت دکتر سعید کابلی عضو هیئت علمی علوم پزشکی زنجان در انتشارات جهاد دانشگاهی می‌باشد. همچنین کتاب بیولوژی تولید مثل (از گامت تا جنین) با همکاری استاد فقید خانم دکتر رویا میربدل زاده (هیئت علمی پیام نور اردبیل) و فینا عبدلی (دانشجوی کارشناسی زیست سلولی مولکی پیام نور اردبیل) تحت نظارت پروفسور امیر افشین خاکی استاد علوم تشریح دانشگاه علوم پزشکی تبریز منتشر کردیم.

ویژگی‌های تحصیل در دانشگاه پیام نور از نظر شما
از نظر من دانشگاه پیام نور علاوه بر مزایای متعددی که دارد دارای سه برتری خاص نسبت به سایر دانشگاه‌ها می‌باشد.
اولین مورد، اختیاری و یا غیر حضوری بودن کلاس‌ها می‌باشد. از آنجایی که اکثر دروس تئوری مربوط به زیست شناسی نیازمند کلاس‌های خاصی نمی‌باشد بنابراین اجباری نبودن حضور در کلاس بهترین فرصت را برای مطالعه و تحقیق بیش تر برای دانشجوی زیست شناسی فراهم می‌کند.
دومین ویژگی مهم پیام نور داشتن کتاب‌های نسبتا کامل و خودآموز می‌باشد که دانشجو را توانمند می‌سازد. حتی مشاهده شده که کتاب‌های پیام نور به صورت منبع در دانشگاه‌های سراسری و آزاد تدریس می‌شود.
سومین ویژگی دانشگاه پیام نور داشتن کتابخانه دیجیتال می‌باشد که امکان دسترسی آسان دانشجویان و اساتید را به پایان نامه‌ها و کتاب‌های این دانشگاه فراهم آورده است. دانشجو بدون هیچ دغدغه‌ای در عرض چند دقیقه می‌تواند به طور مستقیم به کتاب‌ها و پایان نامه‌های مختلف دانشگاه دسترسی داشته باشد.
علاوه بر این، تستی بودن آزمون‌های پیام نور و همچنین شرایط برگزاری آزمون‌ها و اعلام نتایج آزمون‌ها مشابه آزمون‌های ورودی دانشگاه یعنی کنکور بوده و بنابراین دانشجو را برای شرکت در آزمون‌های ورودی کاملا آماده و توانمند می‌کند. امیدوارم در دانشگاه ها به جای یک سری درس های تئوری غیر ضروری، بیش تر بر روی مهارت آموزی دانشجویان تاکید و تمرکز شود.

توصیه و سخن آخرشما 
از حضرتعالی به خاطر این فرصتی که در اختیارم گذاشتید تشکر می‌کنم. به نوبه خود از مسئولین عزیز دانشگاه جناب آقای دکتر محمد فدائیان (ریاست دانشگاه پیام نور استان اردبیل) و همچنین آقای دکتر ملک زاده که زحمات زیادی برای من کشیدند و همیشه راهنمایی دلسوز و مهربانی برای من بودند، تشکر می‌کنم.
در ضمن یادی بکنیم از استاد فقیدم خانم دکتر میربدل زاده که برای دانشجویان نه تنها یک استاد بلکه همچون مادری دلسوز و مهربان بودند و همیشه کمک حال دانشجویان بودند.








 
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر